Thursday, December 24, 2009

Gambar depan pejabat


Bergambar di depan pejabat

Beginilah kalau dah bertemu dan berjumpa, mesti rakam detik bersejarah .Hari Penjara yang disambut serentak pada setiap tahun. Mesti pakaian uniform penjara. Pakaian Kerja Parol ditinggalkan seketika. Warga kami taklah ramai, tetapi bolehlah tubuh 4 team pasukan bolasepak. Kepada semua diucapkan tahniah kerana berjaya menyambut Hari Penjara tak kira dimana situasi tugas pun. Tak lupa pada yang mendapat pingat, sijil kepujian dan riben Kelakuan baik, Tahniah .Bekerjalah dalam keadaan Ikhlas,Mesra dan Berbakti.

Thursday, December 17, 2009

Juara boling


Juara boling Parol Pahang 2009
Tahniah ! Sp Lan, kerana telah menjadi juara bbowling Parol Pahang 2009 anjuran PPN Pahang.Tapi jangan lupa tahun depan kita bertanding lagi. Masih ramai lagi nak merebut tempat pertama tu. Jangan ada alasan sakit tangan pula.Kenapa pula hamper kat belakang tu banyak sangat. Rasa-rasa pertandingan tu, tak tamat lagi. Ni mesti ambil gambar dulu...Walau apapun Tahniah pada yang Berjaya menjadi Juara, sebenar. TPP Azadin Mohamad.

Monday, December 14, 2009

tempat kerja

                                       Tempat kerja Pak him

        Bolehlah kunjungi sekiranya anda inginkan maklumat mengenai Sistem Parol, JPM. Staf kat dalam tu, memang rajin melayan tetamu seperti  mana Jabatan lain juga, rakyat didahulukan pencapaian diutamakan.Pejabat ni tak jauh dengan Hotel Seri Malaysia dan MAKSAK Negeri Pahang


Sukan Boling
       Antara acara aktiviti tahunan yang kami adakan ialah sukan baling boling (sukan tangan aje) untuk mempereratkan silaturahim. Maklumlah  pejabat kami berada jauh-jauh. Di Kuantan,Pekan , Jerantut dan Temerloh. Masa nilah ada kesempatan untuk bertanya khabar dan bersenda mesra.Dengan adanya aktiviti Jabatan barulah dapat berkumpul ramai-ramai. Dan pada masa nilah, akan adanya kemesraan ..Letih dan penat akan lenyap begitu aje. Kerana apa ye...
     

Sunday, December 13, 2009

Petikan Akhbar "Sinar"

       Kuantan - Ahli masyarakat diminta untuk terus memberikan sokongan moral dan bimbingan kepada banduan yang menjalani sistem parol untuk membantu mereka menjalani kehidupan seperti biasa.
      Pengarah Parol Pahang, Wan Umar Bin Wan Abdullah berkata, setakat ini penerimaan masyarakat terhadap banduan yang menjalani parol atau orang diparol adalah baik kerana mereka semakin memahami bahawa banduan perlu diberi sokongan moral untuk mengelakkan mereka kembali terjebak dalam kegiatan lampau yang negatif.
      Menurutnya, tahap penerimaan masyarakat diukur terhadap kesediaan majikan untuk mengambil orang diparol sebagai pekerja, berbeza dengan senario majikan dahulu yang enggan menggaji banduan waima bekas banduan sekalipun.
     "Masyarakat sekeliling juga dilihat semakin terbuka melibat orang diparol ini dalam kegiatan kemasyarakatan yang dianjurkan sebagai salah satu bentuk bantuan kepada golongan ini."
"Penerimaan baik ini  mungkin timbul selepas melihat perkembangan positif orang diparol seperti tidak melanggar peraturan yang ditetapkan selepas mendapat bimbingan daripada pegawai parol" katanya.

      Sekadar renungan bersama.Boleh ya...

Friday, December 11, 2009

Parol

      Ada orang bertanya Pak Him, apa tu parol. Ni yang susah nak jawab. Benda ni dah hampir 2 tahun telah dibentang dan diluluskan oleh Parlimen Malaysia. Tapi orang kita tak nak tahu atau tak ambil tahu. Walaubagaimanapun bolehlah Pak Him bercerita tentang Sistem Parol JPM. Bahagian parol adalah salah satu dari unit dari Jabatan Penjara Malaysia. Untuk pengetahuan semua hampir seluruh daerah di seluruh negeri ada satu pejabat Parol,fungsinya lebih kurang dengan AADK, ada juga fungsi kebajikan Masyarakat dan lain-lain aktiviti menolong dan membantu, tetapi bukan kepada masyarakat umum tetapi lebih kepada banduan namun bantuan dari masyarakat adalah penentu terhadap kejayaan sistem ini.
       Sistem parol sebenarnya mempunyai perkara berikut;
1. VISI-Menjamin kesejahteraan masyarakat melalui proses Reintergrasi dan mengurangkan pengulangan perlakuan jenayah
2. MISI- Membantu dan membimbing penghuni untuk hidup sebagai individu yang menghormati undang-undang dan peraturan Negara.
3. FALSAFAH- Memastikan kelicinan proses pemulihan dan integrasi semula (reintegration) dalam masyarakat.

• Membantu dan membimbing penghuni hidup sebagai individu yang menghormati undang-undang dan peraturan Negara dan tidak mengulangi jenayah
4. KONSEP PAROL-

• Pelepasan bersyarat

• Banduan sabitan yang hukumannya satu tahun dan ke atas

• Telah menjalani ½ hukuman penjara

• Menjalani hukuman di luar Penjara di bawah penyeliaan pegawai parol

5. MENGAPA PERLU SISTEM PAROL

• Banduan yang berulangkali masuk ( residivis 25-30% ) didapati mereka tidak dapat menyesuaikan diri dalam masyarakat setelah dibebaskan tanpa bimbingan dan sokongan.

• Mengurangkan pengulangan perlakuan jenayah di kalangan bekas penghuni

• Kesinambungan kepada program pemulihan dalam komuniti ( Pelan Pembangunan Insan)

• Mengurangkan kesesakan di dalam Penjara

• Memudahkan proses kemasukan semula dalam masyarakat dengan penglibatan dan komitmen keluarga, masyarakat dan jabatan Penjara

• Mengoptimumkan penggunaan ruang dalam penjara

• Penggubal perundangan di negara maju percaya bahawa tempoh sejurus banduan dibebaskan adalah sangat kritikal untuk memastikan kejayaan integrasi semula banduan dalam masyarakat untuk manjadi insane yang bergguna.
6. KELAYAKAN BANDUAN

• hukuman penghuni hendaklah satu tahun dan ke atas.

• Penghuni hendaklah menjalani separuh daripada hukuman dalam Penjara sebelum untuk pertimbangan Parol.

• Penghuni hendaklah menjalani permulihan yang diluluskan oleh komisioner Jeneral.
7. KESALAHAN YANG TIDAK LAYAK BAGI PELEPASAN PAROL

• Kanun keseksaan (Akta 574 )

• Keseluruhan bab IV

• Keseluruhan babVIA

• Seksyen 194- perenggan 225 (e)

perenggan 304 (a)

• seksyen 364,376, 374A,376, 376B, 377C, 377E
• seksyen 388

• seksyen 460

• Akta penculikan 196 ( Akta 365 ) seksyen 3

• Akta Senjata api ( penalti lebih berat ) 1971 ( akta 37 )

• Seksyen 3,3A,4,5,7
• Akta dadah berbahaya 1952 ( akta 234 ) seksyen 6B

• Akta keselamatan dalam negeri 1960 ( Akta 82 ) seksyen 57 seksyen 59
8. LEMBAGA PAROL(pihak yang meluluskan permohonan dari banduan, untuk menyertai Sistem Parol)

Keanggotaan

• Seorang Pegawai kanan undang-undang dari perkhidmatan kehakiman @ perundangan ( pengerusi )

• Seorang pegawai kanan Penjara

• Seorang pegawai kanan Polis

• Seorang pegawai kanan kebajikan masyarakat

• 3 ahli masyarakat

     PELAKSANAAN SISTEM PAROL AKAN MENJADI PELENGKAP KEPADA SISTEM KEADILAN JENAYAH DI MANA PAROL AKAN MELIBATKAN PIHAK KEHAKIMAN, POLIS, PENJARA DAN MASYARAKAT SECARA MENYELURUH DALAM HUKUMAN DAN PEMULIHAN PENGHUNI.
“ NO TRUST NO PAROLE “

Wednesday, December 9, 2009

anak-anak

  

Anak mak....












                                               Bersama guru (Pengurus Tadika Nur Iman)
      Belajar rajin-rajin ya dik, supaya bila besar nanti jadilah orang yang berguna dan sentiasa Taat kepada Perintah Allah. Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian, biar susah dahulu  agar kesenangan dan ketengan dihari kemudian.Carilah Ilmu pengetahuan walau di mana jua.

Monday, November 30, 2009

Graduan tadika

                                         Gambar Sarah Shairah Hari Graduated  22/11/09


T. Lahir 15/03/2003
    Sudah besar anak abah, dah nak masuk Tahun satu, beberapa hari lagi. Ingat, pergi sekolah elok-elok. Belajar rajin-rajin supaya dapat ijazah dari Universiti ( Malaya) atau mana-mana yang dicita-citakan. Katanya cita-cita nak jadi Doktor Gigi. Hobi pulak membaca buku, menari, menyanyi dan menolong ibu dan bapa.
    Itu luahannya sendiri. Masa menaip ni pun dia berada di depan. Budak sekarang semua dia tahu.Tak boleh nak tulis yang bukan-bukan. Kepada guru-guru Pusat Asuhan Dan Jagaan, Tadika Nur Iman, Taman Berjaya Permai, Kg. Kempadang,Kuantan  tahniah dan terima kasih "adik ucapkan" kerana telah mengajar adik membaca buku "Bacalah anakku" dan "Read Easy" serta mengajar mengira dan menulis. Kami sanjungi Budi dan Jasa baik kalian . Semoga terus memberi sumbangan kepada perkembangan minda anak bangsa. Begitu juga kepada Pengurus Pusat Jagaan dan Asuhan serta Tadika tersebut. Terima Kasih.
   Dah boleh membaca ... adik. Tahun satu mesti nombor 1. Sekolah nanti mesti ikut cakap guru..

Saturday, November 28, 2009

Anak-anak


Gambar anak-anak
      Inilah gambar anak-anak Pak Him. Taklah ramai dua lelaki dan dua perempuan. Yang sulong Daniaal 14 tahun, nombor dua Izzat, tiga Sarah Shafiah dan yang bongsu setakat ni Sarah Shairah. Semuanya dilahirkan
di hospital Bandar di Raja Pekan. Bangunan lama bukan yang baru. Anak adalah amanat.  Kalau dah amanat mesti jaga dan mereka mestilah dididik mengikut apa yang dikehendakki oleh agama kita.
      Gambar di atas dirakam pada tahun 2008, tempatnya di Taman Teruntum, dekat TC.Hujung minggu memang ramai orang kat situ. Bawalah anak-anak berhibur sambil berekreaksi. Tambahan pula sekarang ni musim cuti sekolah. Jangan biarkan mereka bermain air sungai , longkang atau berpesta air banjir.
     




       

Tuesday, November 24, 2009

kena kursus lagi

  
      Selamat malam semua, rupanya hari dah malam. Pak Him baru habis kursus di Pusat latihan PULAPEN Marang, Terengganu. Masa pergi tu Hujan tak henti-henti turun. Pada masa bertolak dari Kuantan iaitu pukul 12.35 tengahari taklah hujan, sampai di Paka dan tempat pembakaran terbuka tu(kawah api) kat Kertih, kereta Pak Him terpaksa mengharungi air, taklah teruk tapi mencecah lantai. Nasib baik tak masuk ke ruangan dalam kereta.Di Dungun pun sama tak dapat masuk Bandar terpaksa melencong ke kiri jalan kampong .Walaupun dalam keadaan begitu sampai juga di tempat kursus pada  jam lebih kurang 5.30petang.Musim Bah dah mula melanda kat Ganu Kite.
      23 dan 24 berkursuslah  pak him bersama-sama dengan anak-anak muda yang lebih arif dan faham. Semuanya 44 orang. Masa berkursus memang seronok, sebabnya makan tak pernah miss. Jam 4.30 petang 24/11, terima sijil. Wooh gembiranya. Tapi terasa tak sedap juga, kerana ketika ucapan perasmian penutup, yang bagi sijil tu kata, sijil bukan untuk mengcukupi  tujuh hari kursus tapi Sijil Kena Buat Kerja. 2 bulan diberikan masa supaya menyiapkan persekitaran berkualiti dan akan diauditkan nanti. Itulah kursus Amalan Persekitaran Berkualiti (5S). Maka dengan kursus ni dah cukuplah 7 hari yang diwajibkan.
       Terima kasih kepada semua Fasilitator terutama Encik Yazid MPC K. Terengganu dan Cik Hazwani MPC Kuantan.. Bantulah kami tolonglah kami dalam proses persijilan nanti. Sijil Amalan 5S kami harapkan. Di sini juga Pak Him mohon sekiranya kursus-kursus itu dapat diadakan di luar musim BAH. Rancanglah lebih awal agar kereta Pak Him yang dah tua tu tak lagi mengharungi air.Kesian kat dia

Tuesday, November 17, 2009

manlaksam....setalam batu seraup emas: SPM bermula hari ni - semoga berjaya.#links#links#links

manlaksam....setalam batu seraup emas: SPM bermula hari ni - semoga berjaya.#links#links#links Kami semua berdoa semoga anak Cik gu Man berjaya. Begitu juga dengan anak-anak lain yang mengambil exam tersebut. Usaha , Doa dan Tawakal.. Yang penting Usaha tu. Sebelum exam..

Monday, November 16, 2009

Tabik tuan

       Lihat blog kawan lama, Lee D,langkawi terasa seronok juga. Hasil penat lelah membuat kerja, ada orang menghargai. Dapat pingat dalam Jabatan pun jadilah, barulah cantik nampak dalam uniform. Ni kosong aje, kat pakaian seragam.Tak ada umppph-lah.Ingatkan pada boss-boss tu apa yang sepatut beri, berilah. Tak membeban kewangan kerajaan ni bukan bonus(puluh), cuma pingat penghargaan untuk disemat pada pakaian pada setiap masa bertugas. Betul tak.



           Terima kasih Bos.Sentiasa hormat dan terpaksa memberi tabik Hormat kepada pegawai atasan. Dah menjadi tugas dan tanggungjawab.

Sunday, November 15, 2009

Anak - cuti sekolah

    Daerah Kuantan mulai hujan, sejak dari malam tadi.Dua orang anak mengikut program perkhemahan di padang sekolahnya. Aku risau memandang keadaan yang agak dingin dan basah. Apakah aktiviti dan perkara yang boleh dilakukan. Apakah boleh mencapai objektif aktiviti perkhemahan atau tidak.Tiga hari dua malam untuk budak-budak merasai pengalaman hidup secara berkumpulan dan dalam suasana lain dari kesenangan sewaktu berada di dalam rumah dan bersama keluarga. Apakah pengalaman yang didapati, balik nanti akan aku cuba tanya...? Seronok ke? atau ......hanya kepenatan sahaja yang dapat         Itu aktiviti pra  percutian, minggu pertama nanti  entahlah apa aktiviti, aku kerja. Cuti ni ada niat nak balik kampung, tapi takut pula cuaca dan keadaan sekarang yang tak menentu.Bukan apa sebab kereta lama lebih tahun katakan. Nasib baik cadangan pemeriksaan bersyarat untuk yang otai ditolak. Kalau tidak kereta tu kena tolak la

Wednesday, November 11, 2009

Monday, November 9, 2009

manlaksam....setalam batu seraup emas: Tempat beruang asah kuku.

manlaksam....setalam batu seraup emas: Tempat beruang asah kuku. Man betulke nie... Kalau betul aku nak lihat juga.Simpan batang tu jangan tebang pulak nanti susah nak dapat bukti tentang kebenarannya. Kuku beruang tu panjang dan tajam ke! Ada berapa jenis beruang agaknya di Malaysia ini.

Sunday, November 8, 2009

Salam sejahtera pada semua.
Pagi ini aku memulakan suatu yang mengasyikkan. Di tempat kerja aku mula bertanya mengenai cara nak memasukkan tulisan ke blog yang baru dirintis. Bermula dari melihat blog yang ditulis oleh kawan lamaku "manlaksam" atau lebih kukenali man jambang(cikgu man).Teruskan menulis cikgu man tapi jangan lupa aku di penjara. Aku bukannya orang yang telah dihukum tapi minta masuk ke dalam... Cari nafkah buat meneruskan kehidupan ini. Cikgu Man mungkin telah berubah agaknya setelah keluar dari penjara . Mungkin telah memulakan perniagaan dan juga perladangan, tahniah.