Wednesday, June 16, 2010

CUTI sekolah

      Musim cuti dah masuk minggu kedua. Ni giliran Pok Him cuti pulak. Jom balik ke Kelantan. Seronok balik kampong. Seronok untuk berjumpa dan bertemu muka waris warah belah ayahbonda. Ayah Man masih sehat lagi, Pak Kob masih sehat, Paksu Husin dah tak gatih teksi lagi. Pak Jah dah kahwin lagi setelah lebih 10 tahun kematian isteri. Che Chik dan meninggal 2 minggu lepas.Pok su Sulaiman pun dah tak ce kat.
     Tengok anak-anak dah tak kenal anak sapa.Lama dah tinggal kampung.Kenduri perkahwinan ada di merata tempat. Sedap-sedap belaka gulai kawah orang kita.Sana bekwah sini pun bekwah. Ramai pulak hak pakaian baju, cantik-cantik. Nampak macam muda sokmo.
     Tapi Pok Him rasa sedih, bila nak mandi air paip keluar sikit-sikit. Macam sakit tenat. Dahlah kelaur sikit, air berkarat pula. Tak tahulah apa nak jadi. Macam dulu-dulu jugak.
     Walau apapun semangat 1Kelantan yang diamalkan sekarang seperti 1Malaysia telah lama diterokai oleh orang-orang tempat kita. Dulu kini dan selamanya. Kami berada dalam ukhwah dan perpaduan yang jati.Tolong menolong, bantu membantu dan sentiasa ingat tempat asalnya telah sebati di dalam jiwa kita. Betul tak. Sampai jumpa lagi.

2 comments:

  1. Pasal air paip tu demo kena tanya Datuk Husam...

    ReplyDelete
  2. lama tak makan gulai kawah ori ni

    ReplyDelete