Monday, February 15, 2010

hutan lipur pandan

       Hari ini cuti lagi.Tak tahu ke mana nak pergi. Jam dah menunjukkan pukul 10.30pagi. Anak-anak ajak ke Kuantan ke mana-mana   Pasar Raya . Tapi aku agak keberatan maklumlah, kedai banyak masih tak buka.Gaji bulan ni terlalu awal pula, takut bulan mendatang, perlu tunggu 45 hari lagi. Pagi tadi aku dah kayuh basikal hampir 30km melalui Pantai Sepat. Badan masih segar.Perut pun dah mula mengempis. Tapi yang masuk balik pula meningkat. Alahai nasib kau perut.
      Mahu tak mahu aku cadangkan agar ke air terjun sungai Pandan, Panching. Maka anak-anak pun ikutlah. Aku bercadang untuk tinjau sahaja. Pakaian dan bekalan makanan pun aku tak bawa.Setelah sampai di sana jam 11.00 pagi, kami dikejutkan oleh jaga di kawasan berkenaan tentang aku mesti bayar untuk masuk ke kawasan tersebut. Sebanyak RM8.00 terpaksalah aku keluarkan.Aku pun bertanya "Ini kawasan dan Jagaan Jabatan Perhutanan ke". "Ya" jawab yang mengeluarkan tiket. "Oklah Boss" jawabku.
     Dalam fikiranku sekarang bermain-main, tiada yang percuma dalam dunia ini, hatta meninggal dunia sekalipun, banyak wang yang harus dikeluarkan.Tak kisahlah walau kena bayar pun. Tapi yang paling mendukacitakan aku adalah kami diarah parking kereta hampir 2km dari tempat riadah, air terjun .





Keadaan parking, jalan masuk dikawal
oleh pihak Jaba tan Perhutanan

        Kadang-kadang berfikir juga kalau nak berehat di tepi hutan pun terpaksa menghadap trafik jem, di bandar Kuantan pun sama, di tempat mana lagi nak pergi????...
Untuk berehat dan ....
Gambar pemandangan di air terjun Sungai Pandan, Panching.Yang atas tu, anak Pok Him.

1 comment:

  1. Salam,
    Cantik air terjunnya. Kat mana ni? Boleh petakan sikit kat mana.

    ReplyDelete